Bugün 19.07.2019 - Türkiye'nin en büyük Drone bilgi portalına hoşgeldiniz ...

İHA Uçuş İzinlerinde süreci hızlandıracak Mülki İdare Modülü hizmete giriyor…

Sivil Havacılık Genel Müdürlüğünün 1 yılı aşkın süredir çalışmasını yürüttüğü Mülki İdare Modülünün hayata geçmesi aşamasında Ocak ve Şubat aylarında 81 il ve ilçelerinde bulunan toplam 1324 yetkiliye Mülki İdare Modülü Eğitimi verildi.

 

Deneme aşaması başarıyla tamamlanan İHA Uçuş İzni Mülki İdare Modülü’nün, İHA mevzuatının güncellenmesi ve idari işlemlerin tamamlanmasının ardından hizmete açılarak tüm kullanıcılara aktif olarak sunulması planlanıyor.

 

 

Merhabalar …

Uzun süredir uçuş izinleri ile ülkemizdeki belirsizlik devam ederken , hem Mülki İdare açısından yasal yaptırımları, hem de kullanıcı açısından izin süreçlerinde büyük problemler yaşanmaktaydı

Özellikle 2016 yılında İHA Talimatının yayınlanması ve yasal izin süreçlerinin başlaması deyim yerindeyse ilk 1 yıl çok sancılı geçti

 

 

Talimatta izinlerin alınma gerekliliğinden bahsedilirken, iznin alınabileceği bir sistem oluşturulmamıştı. Bu yıllarda herşey mülki Amirliğin insiyatifi ile ilerlemekteydi. Yani mülki idareden alınan dilekçe şeklindeki uçuş izinleri ile bu uçuşlar yapılmaktaydı. Tabi bu zamanlarda alınan 1 yıllık hatta bazı kişilerde süresiz uçuş izinleri de bulunmaktaydı.

 

Bu aşamada şu sorunlar dile geldi. İzin verildi fakat cihaz kayıtlı mı, pilot gerekli eğitimi aldı mı, uçuş izni verilen bölge askeri vb yasaklı alanmı vb. Çünkü izin x şehri için genel bir ibare içermekteydi ve biraz önce bahsettiğim yeterliliklerin kontrol edilmemesi ilerde doğabilecek hukuki sorumlulukları da beraberinde getirmekteydi

 

2017 yılında SHGM İHA Yazılımında bir yenilik getirerek pilot onaylarında Bireysel ve Ticari olmak üzere sınıflandırmaya tabi tuttu. Bireysel kullanıcılar içinde de pilotluk yetkisinde Sportif / Amatör ve Ticari kullanım olarak yetkilendirmeye tabi tutarak yerleşim alanları içinde yapılacak uçuşlarda olabilecek riskleri ve hukuki sorumlulukları göz önüne alarak İHA-0 ve İHA-1 Ticari Pilot lisansı sahibi kullanıcılara öncelik tanındı.

 

Çünkü buradaki asıl sorun sportif olarak uçuş yapan kişinin yazılımda izin süreçlerinde 3. Şahıs Mali Mesuliyet Sigortası istememesiydi. Zaten sigorta yapısı da gerekli eğitimin alınması halinde bu sigortanın yapılabileceğinden bahsediyordu. Kısacası kişi çok iyi araç kullansa da trafik kurallarını bilmesi gerektiği gibi Ticari Pilot Lisansları izin süreçlerinde burada öncelik kazandı.

 

Yetkili eğitim okullarından 12 saatlik ve 36 saatlik eğitimlerini tamamlayan kullanıcılar yine sistem üzerinden izin taleplerini belirtip, gerekli sigortayı yaptırsalar da bu işlem minimum 5 gün öncesinden mümkün olmamaktaydı. Yine mülki idare de geç onaya verilen evraklar, işlem sırası, geç geri dönüşler bu konudaki memnuniyetsizliği ve şikayetleri de beraberinde getirmekteydi

 

Aslında sorun sadece SHGM altyapısı ile ilgili olmayıp, mülki idarelerin yapılacak uçuşla ilgili endişeleri ve bilgi yetersizliğinden dolayı izin taleplerine red verilmesiydi

 

Bu sebepten 2018 yılı içerisinde 9bin izin başvurusunun 1bin küsur kadarı onaylanmıştı.

 

İzin taleplerinin yanlış yapılması, yanlış alan ve saatler seçilmesi ve bir çok konuda bilgi kirliliğinden kaynaklı red verilen işlemlerin haricinde tüm şartların elverişli olmasından kaynaklı da red verilen işlemler bulunmaktaydı. Yani İHA uçuşları geçen 2 yılın ardından yine bir sisteme oturtulmayıp, izinsiz uçuşlar veya sözlü insiyatif kullanılarak yapılan uçuşlar kullanılmaktaydı.

 

İzinsiz uçuşların en büyük tehlikesi de ülkemizde artan terör olaylarında şehrin üzerinde görülen bir İHA’nın maksadının bilinmemesi. Kullanıcı cephesinde “ Ne olacak , altı üstü 1 Kg’lık oyuncak cihaz “ gözüyle görülse de , devlet kurumlarında özellikle 15 Temmuz girişiminden dolayı İha’lar istihbarat açısından büyük önem arz etmekteydi.

 

Konuyu çözüme kavuşturabilmek adına SHGM Son derece titiz ve zahmetli bir işe kalkışarak 81 ile tüm ilçelerde izinli, sakıncalı ve yasaklı alanların belirtildiği bir harita çalışmasına başlandı.

Tam 1 yıl boyunca süren bu çalışmalar kapsamında kullanıcı her hangi bir sorun teşkil etmeyen YEŞİL ALAN’lardaki uçuş izinleri aynı gün onaylanırken, SARI ALAN’lardaki izinler de eski sistemde olduğu gibi FR-19 Formu bile bireysel olarak yapılması ön görüldü. Ve Emniyet, Askeri ve güvenlik açısından yasal olan KIRMIZI ALAN’larda ise uçuş izinleri tamamen kapatılmış oldu.

Her bir mülki idare bu alanları güvenlik risklerine göre kendileri belirleyip SHGM ‘ye sundu ve kişi mülki idareye bu alanda uçuş için bir sakınca var mı diye sistem üzerinden sorulmasının çözümü sunulmuş oldu.

Bu son derece akılcı ve olması gereken bir işlemdi. Böylelikle kullanıcı kendi beyanı ile uçacağı bölgeyi ve saatleri beyan etmekte, Emniyet birimleri de anlık olarak bundan haberdar edilmekteydi.

 

2018 yılının tamaında bu alanların belirlenmesi ile geçiren kurum, 2019 yılında Ocak-Şubat aylarında 81 il ve ilçelerinde bulunan toplam 1324 kişiye Mülki İdare Modülü Eğitimi verilerek işlemlere hız kazandırdı.

Senkron uzaktan eğitim yolu en fazla 50 kişi olacak şekilde 29 grup halinde düzenlenen eğitimlerde, mülki idare modülünün amacı, kullanımı, İHA talimatı, gizli yasak bölge tanımları,  uygunluk verme aşamasındaki değerlendirme kriterleri hakkında bilgi verildi.

 

Eğitimi alan kişilerin uygulama yapabilmeleri için İHA kayıt sisteminin test ortamı oluşturularak, kişilerin bu sistemde mülki idare yetkileri oluşturularak görevli oldukları il ve ilçede tanımlamaları yapıldı. Eğitim alan kişilere bu test ortamında, uygulamalı bölge işaretlemeleri ve örnek İHA uçuş izni başvuruları üzerinden sistemin değişik senaryolarda talebi nasıl sonuçlandırdığı örneklerle gösterildi.

Uygulamalı test için yapılan yetki tanımlamaları ile aynı zamanda MERNİS kontrollü sisteme kayıt işlemi de gerçekleştirilerek 1 Mart’tan itibaren mülki idare menüsünü görebilecekleri şekilde sistemde hazır hale getirildi.

Yen sistem ile, 57 binin üzerinde kullanıcısı bulunan İHA Kayıt Sisteminde azami kalkış ağırlığı 500 gr. ve üzeri tüm sivil insansız hava araçlarının uçuş izni alması nedeniyle yaşanan yoğunluğun kurumlar arası koordinasyonunun en üst seviyeye çıkarılarak giderilmesi ve başvuruların değerlendirme süresinin hızlandırılması hedefleniyor.

Deneme aşaması başarıyla tamamlanan İHA Uçuş İzni Mülki İdare Modülü’nün, İHA mevzuatının güncellenmesi ve idari işlemlerin tamamlanmasının ardından hizmete açılarak tüm kullanıcılara aktif olarak sunulması planlanıyor.

 

İnsansız Hava Araçlarının yaygın olarak kullanılması günümüzün teknolojik alanında kaçınılmaz.

 

Teknoloji alanında gelişmeler yaşanırken, mevzuat ve pilotların da paralel olarak gelişim göstermesi gerekmekte.

 

57 bin kayıtlı kullanıcının bulunduğu bu sistemde , tüm mülki idarelerle yapılan bu sürecin hiç de kolay olmadığını tahmin edebiliyoruz

 

Yapılan çalışmaların meyvelerini vermesi, bu sistemin izin süreçlerinde hayatı daha da kolaylaştırarak toplumdaki “yasak” algısının da önüne geçecektir.

 

Emeği geçen herkese teşekkür ederiz

 

Mustafa KAÇAN
Droneturk

İLGİLİ HABERİN KAYNAĞI İÇİN TIKLAYINIZ

BU KONUYU SOSYAL MEDYA HESAPLARINDA PAYLAŞ
ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BİR YORUM YAZ