Bugün 24.09.2018 - Türkiye'nin en büyük Drone bilgi portalına hoşgeldiniz ...

İha Eğitimleri Nereden Çıktı

İHA EĞİTİMLERİ NEREDEN ÇIKTI ?

Türkiye’deki ilk trafik kazası, 26 Ocak 1912 yılında, Zincirlikuyu’dan Beyoğlu’na giden İtalyan Elçiliğinin şoförü Frederico Rasi’nin, Şişli Camii’nin önünde İdris adlı bir kişiye çarpmasıyla gerçekleşti. Rasi, panik yapıp olay yerinden kaçmaya çalışmış, polislerin ihtar ateşiyle durdurularak Pangaltı’da yakalanmış.

Şişli Etfal Hastanesi’ne kaldırılan İdris hayatını kaybedince olay büyümüş, İtalyan Elçiliği İdris’in ailesine yüklü bir tazminat ödeyip Rasi’yi cezalandırmayı kabul etmesiyle dosya ertesi gün kapanmış.

Tarih boyunca emniyet kemerinin icadından trafik sigortasına, trafik kazalarını önlemek, can ve mal güvenliğini korumak için birçok yöntem denenmiş, yasalar çıkarılmıştır.

Aradan geçen 108 yıl sonunda bugün itibariyle trafikte 22 milyon 38bin araç bulunmaktadır.

Dronelerin hikayesi de buna benzer bir hikayeyle başladı.

1 Mayıs 2015 tarihinde Atatürk Havalimanı üzerinde drone (uzaktan kumandalı hava aracı) uçurması nedeniyle “Trafik güvenliğini tehlikeye sokma” suçundan hakkında 1 yıldan 6 yıla kadar hapis cezası istemiyle dava açılan fotoğrafçı Aspet Manukyan’ın yargılanmasına başlandı.

Manukyan alınan sorgusunda, uçurduğu aracın uçakların kalkış ve inişte kullandığı hava koridoruna girmediğini savunarak, “Trafiği tehlikeye sokma suçunu işlediğimi düşünmüyorum” dedi.

Bakırköy 35. Asliye Ceza Mahkemesi’nde görülen davanın ilk duruşmasına sorgusu yapılan Manukyan “Oyuncak olarak bütün oyuncakçılarda satılmaktadır, mahkemenize de belgemi sunuyorum. Olay tarihinde Yeşilköy pazarı üzerinde bu aleti uçurdum” dese de Türkiye’de kullanımı giderek artan bu cihazların bir otorite sağlanması beraberinde getirdi.

22 Şubat 2016 tarihinde yayımlanan İnsansız Hava Aracı Talimatnamesi ile artık İHA’cıları zor günlerin başladığının ilk sinyalleri verilmeye başlandı. Talimatname her ne kadar bir kaç ayda hazırlansa da 500feet üzeri sorumluluk sahası bulunan Sivil Havacılık Genel Müdürlüğünün 400 feet altındaki İHA’larla ilgili nasıl bir yaptırım sağlayacağı merak konusu oldu.

İlk revizyon 21 Nisan 2016 tarihinde geldi ve burada bu işin eğitimle başlayacağının sinyalleri verildi.

Peki bu eğitimleri kim verecekti ve amaç ne olacaktı ?

Aslında Aspet’in devam eden davalarda böyle alanlarda uçuş yapılmayacağını bilmiyordum demesi kullanıcıların bu sorumluluğu alması gerektiğinin fitilini ateşledi. Bu eğitim yetkisini SHGM; İha Üretimi yapan veya Sivil Havacılığa Bağlı olarak çalışan Yetkili Uçuş Okullarına bıraktı. Aynı talimatname içerisinde de eğitimin süresi içerikleri hakkında bilgi verilerek ikinci bir Aspet vakasının önüne geçilmiş oldu. Çünkü artık tüm sorumluluk kullanıcıdaydı ve Bilmiyordum deme şansı yoktu.

 

DEneme yazısı