Bugün 19.08.2018 - Türkiye'nin en büyük Drone bilgi portalına hoşgeldiniz ...

Haydi bir drone alalım, ama nereden ?

Öncelikle bu yazıyı kaleme alma ihtiyacımı doğuran sebep, ciro olarak Nikon’u geçen DJI gibi bir şirketin nedense Türkiye’de olması gerektiği gibi işleri bir kurumsallığa  ve standarta sokmamış olması. Kişisel olarak Droneturk gibi güçlü bir markayı yönetsek de , hiçbir zaman işin bu ticari boyutundan elimden geldiğince uzak kalmaya çalıştım. Bu sebepten yazacağım bu makale sadece kişisel yorum olarak dikkate alınmasını, eleştiriye açık olmasını ve söylediğim yazının %100 bir doğruluk payının bulunmadığını özellikle belirtmek istiyorum. Belirttiğim gibi kişisel bir makale olup hiç kimsenin şu marka iyidir gibi bir yönlendirmesinin de kesinlikle doğru bulmadığımı altını defalarca çizmek istiyorum. Amaç tekelleşmek mi, iyisi ve kötüsüyle tecrübeleri paylaşmak mı … Asıl mesele bu

Neyse sözü uzatmadan bir hevesle sektörü tanımayan kişilerin drone almak için birinci başvurduğu firmalar Mediamarkt, Vatan, Fotografium gibi güçlü alışveriş siteleridir. Her ne kadar camiada çok fazla ismini duyduğunuz firmalar bu pazarın lideri olarak düşünseniz de , asıl kitle bu sektörün içinde bulunmayan hobi, kurum ve askeriye kullanıcıları. Droneturk’de ismini duymadığınız fakat satış cirosunda rekorlar kıran markaların da olduğunu belirtmeden geçmeyelim.

Şuradan kaba hesap yapalım şimdi. Bugün en iyi denilen facebook gurubunda 9 bin kişi varsa, bunun %50 si cihaz sahibidir. Diğer guruplardaki 3-4-5 bin rakamlardaki kişilerinde %50 si yine aktif cihazı olanlar ve bir çoğu bir kaç guruba kayıtlı olduğunu hesaplarsanız yani kısaca tüm facebook guruplarını toplasanız aktif kullanan 6 bin kişiye ulaşamazsınız. Peki SHGM ‘ye kayıtlı 25bin kullanıcı varken ve bir çok cihaz sahibine sorsanız “ Benim daha kaydım yok” derken bu drone kullanıcıları nerede ?

İşte büyük pencereden bakmak istediğimiz nokta burası. Misal Mediamark gibi süper marketler aracılığı ile satılan cihaz sayısı, tüm facebook guruplarındaki kişi sayılarından fazla desek şaşırır mısınız ? Misal fotografium’un 2016 cirosuna baktığınızda Canon’dan sonra 2. Sırayı DJI, Nikon 3. Sıra olarak devam ettiğini duysanız tepkiniz ne olurdu ?

Mediamarkt ve Fotoğrafium gibi firmalardan kimler cihaz alıyor : Kurumlar, hiç drone guruplarını tanımayan, özel yatını çekmek isteyen zengin bir abimiz, otel sahibi bir işletmecimiz yada bir emlakçı vs vs. Kısacası sizin, bizim tanımadığımız bir kitle

Peki neden satıcılar bu sektöre gereken ilgiyi göstermiyor ?

Öncelikle her ne kadar gelişen bir teknoloji olsa da , DJI Firmasının Türkiye distribütörlüğünün bulunmayışı, sürekli problem çıkarabilecek potansiyele sahip cihazlar olmasından ve satıcıların da geri dönüşü yapılarak elini oyalanmamasından dolayı droneler üzerine gereken ilgi ve alakayı göstermemekteler. Bu konuda deneyimli elemanlarının bulunmayışı, sektörde aktif öne çıkmamaları gibi gibi nedenler beraberinde devam ediyor. Yani bugün satmış olduğunuz bir Canon makinesinin arıza ihtimali çok düşüktür. Bu problem karşısında zaten distiribütör garantisinde Türkiye’de mesele çok çabuk hallolmaktadır. Yada en kötü ihtimal 200-500 Tl karşılığında en kral tabir ettiğimiz arızanın tamiri yapılabilmektedir

Peki dronelerde durum böyle mi? – Hayır.
Öncelikle havada uçan, ve sürekli kaza riski olan bir cihazdan bahsediyoruz

Öncelikle yorumlarda hep düşen cihazlarda kullanıcıların cihaz hatası diye tabir ettiği kusurlar, kara kutunun incelenmesi ile %95 pilotaj hatası olduğunu hepimiz biliyoruz.

Misal gözle takibin yapılmadığı bir alanda cihazın kendi kendine düştüğünü söyleyen bir kullanıcı , aslında cihaz geri geri giderken kendinden kaçan bir kuşa çarptığını o mesafeden bilemez, tahmin bile edemez. Söylediğiniz zaman bunu hemen inkar edecektir de. Ama maalesef bunlar yaşayıp gördüğümüz şeyler. GPS den , kalibrasyondan, Imu’dan bilhaber kullanıcılardan bahsediyoruz. Türkiyede maalesef ki %80 hiç bir tekniki bilmeden cihazlarımızın motorlarına start veriyoruz. X metreden düşen cihazın zaten neden düştüğünü anlayıp yorum yapmanız da bihayli zor. Kısacası drone bu, en iyi kullanıcı da olsanız bir gün düşer mantığındayız bizlerde

İşte bize bu makaleyi yazdıran da husus bu. Cihaz alırken sadece fiyatına mı, markanın büyüklüğüne mi, yoksa satış sonrası alacağınız destekle mi ilgili.

Bir fotoğraf makinesini 5 yıl kullanabilirsiniz fakat söz konusu drone ise , 6 ayda bir değişen teknolojiye istinaden maksimum 2 yıl süre biçiyorum. ( Ki onu da düşürmezseniz )

Yani öncelikle bu pahalı bir hobi. Bunu bir kabullenelim

Cihazı nereden alalım makalesi işte burada başlıyor

Öncelikle DJI resmi olarak Türkiye’de Providyo markası ile İzmir’de kendi store mağazasını açtı. Evet, tamamen DJI standartlarında olan bu mağaza, aynı zamanda tüketici ile marka arasında en büyük köprü görevini de üstlenmiş durumda. DJI Belirlediği standartlarda tamamen orijinal ürünler ve olması gerektiği garanti şartlarını taşıyacak biçimde. Hatta bildiğiniz üzere ürün kaynaklı olduğu düşünülen düşüşlerde kişiler gerek kendi bireysel imkanları, gerekse satıcıların yardımları ile Almanya’ya bu ürünler gönderilmek suretiyle ( En iyi ihtimal 3 ay bekleyerek ) çözümlere kavuşturuyorlardı. Burada da kara kutu incelendiğinde üretim hatalı bir problemse %80 indirimle DJI size yeni cihaz vermeyi teklif ediyordu filan…. Providyo bu bekleyiş süresini almış olduğu Türkiye Teknik Servis yetkisi ile en aza indirmiş şekilde. Kısacası artık , cihazınız resmi yollarla Türkiye’ye giriş yaptıktan sonra hangi satıcıdan alırsanız alın, Providyo size bu konuda DJI Garanti koşullarını ücretsiz uygulamaktadır.

Peki ya garanti kapsamına girmeyen durumlar

İşte bu gibi durumlarda alternatif satıcılar devreye girmektedir. Çünkü her ne kadar Providyo ücretli onarım da yapıyor olsa, gerek iş yoğunluğu ve gerekse kullanıcı hatasındaki tamirlerdeki tecrübe insanları alternatif arayışlarına da yönlendirebiliyor

Misal kaçımız aracını yetkili serviste yağ bakımını yaptırır, kaçımız kendi bildiği ustasında… Artıları, eksileri tartışılır ama bu tamamen kullanıcının insiyatifindedir.

Genellikle camiada çok yardım eden kişiler satış sırasında değilde, ürün arızalarında kapısı en çok çalınan kişilerdir.

Çünkü bu firmalar işin hobiciliğinden başlamış, sektörün yönlendirmesi ile bir şekilde ticaretlerine yön vermiştir. Müşterileri hep facebook guruplarındaki kitledir. Azdır fakat daimidir. Yetkinliği, almış oldukları ücretler vs her zaman tartışma konusu olmuştur

Bizler de işe hep şurasından bakmışızdır. Sürekli x güncellemesi geldi, x arızası şu sebepten, x problemi ve alternatifleri başlıkları ile mesai harcayan biri parayı başka nasıl kazanabilirdi? Bu cümleyi ürünü alırken 100 Tl den kaçıp, basit bir güncelleme için 300-400 Tl para harcadığı zaman bu servisler insanın kanını emiyor diyenler için kullanmak istiyorum. Çünkü bu iş tıpkı sigorta gibidir. Siz kasko yaparken 30 TL ucuz olması için lastik yardımını çıkarırsanız, 1000 Tl para harcadım, bir lastiğim patlayınca yüzüme bakmadılar diye isyan etmeniz yersizdir. Yani en ihtiyacınız olan yerden kıstığı için insanlar drone satışlarında hep bir memnuniyetsizlik söz konusudur

Ne yani pahalı mı ürün alalım ?
Hayır, hakkını almaya çalışalım

Ben aşağıda bazı markaların satış politikaları kişisel bir yorumla yazmak istiyorum. Bu listede yer almayan  firmalar olabilir, sizler bu yazının altına yorum olarak devamını getirebilirsiniz. Çünkü tanımadığım firmalar hakkında facebook guruplarında aktif olarak yer almayıp kendilerini tanıtmadıkları için kişisel izlenimleri maalesef bilmiyorum. Burada amaç kişisel tecrübeleri aktarmak. Bu sebepten bu yazıya yorum olarak reklam kokmayan tecrübeleri yazıp sizlerin de katkı sağlamanızı dileriz

Drone satan platformlar :

Elektronik Mağazalar : Genellikle bu tip markalar size teknik destek sağlamaz. Direkt olarak Türkiye ana dağıtıcısı Providyo’ya yönlendirir. Zaten kutuların üzerinde de etiketlerini görürsünüz. 6 bine alabileceğiniz bir cihazı bu marketlerde 8-9 binleri görmeniz normaldir. Çünkü genellikle hiç sektörü tanımayan (zengin) kesmin tercihleri olmuştur. Bu tür mağazaları kişisel kanaatimce, müşteri hizmetleri ile olayı çözemediğiniz ve piyasadaki drone tamir eden arkadaşlarımıza arka planda tamir ihtiyaçlarını çözdükleri için çok da tercih etmenizi önermiyorum

 

Providyo : DJI Yetkili Store mağazasıdır. Garanti kapsamında başka bir yerden de ürünü alsanız, kendilerinden almış gibi size ÜCRETSİZ teknik destek sağlar. Garanti kapsamına drone tamiri dediğimiz olan çok fazla tecrübe isteyen bir durum olduğu için bu konularda alternatif arayışlarına da gidebilirsiniz. Providyo satış konusunda insanların DJI markası arasında bir köprü görevi üstlendiği, Garanti kapsamına giren cihazların ÜCRETSİZ servisi konusunda hizmet verdiği için fiyatlar konusunda bir fark yoksa tercih edilen listem arasında yer almaktadır. Providyo aynı zamanda “bizim facebook guruplarında” yeni olmasına karşın iyi niyetli olarak aktif yer alma gayretleri ve bu konuda standartları oluşturmak istemesi, eğitimlerde de güzel şeyler yapma gayreti benim hep destek verdiğim marka olma ünvanını kazanmıştır. Kısacası DJI markasına ulaşmak istiyorsak Providyo hep var olmak zorundadır.

 

Fotografium : 250bin lere varan takipçi sayısı ile Fotoğrafçılık sektörünün en güçlü isimlerindendir şüphesiz. Fotografium yazımın başında belirttiğim gibi DJI ürünlerinde ciro olarak Nikon’un 2 katı kadar satış yapmalarına rağmen , yüzlerce fotoğrafçılık üzerine tanıtım filmleri üzerine çalışmaları yapmalarına rağmen, hiç droneler üzerine eğitici, bilgilendirici, ürün incelemeleri konusunda aktif olmadıkları için pazarda güçlü bir yeri olmasına karşın drone camiasında neden aktif değiller hiç anlamış değilimdir. Droneturk olarak yaptığımız görüşmelerde bu konudaki eksiklikleri kabul ederek, drone kullanıcılarına daha yakın olmak istediklerini ve iyi niyetli olduklarını da bu makalemin altına özellikle belirtmek istiyorum. İşbirliği içerisinde ilerleyen günlerde bir takım ÜCRETSİZ etkinliklere de SPONSOR olmak istediklerini de bu iyi niyetlerin karşılığı olarak eklemek istiyorum. Fotografium satın alınan ürünlerde teknik servisliği konusunda ürünü aldığınız yere yönlendirir. Kısacası yine arada birinci ele ulaşım söz konusu değildir. Fiyat politikasında da elektronik marketlerin fiyatından daha düşüktür.

 

Eren Hobi : Piyasada en uygun satan firma olarak bilinir. Gerçekten de DJI Türkiye’ye girmeden, insanlar bavul ticareti ile yurtdışından 2 katına ürün satıp bu işin kaymağını yediği dönemlerde, tabiri caiz piyasada droneyi sevdiren firma oldu. Çünkü zamanın simsarlarının korkulu rüyası ve “kazandırmıyor bu iş artık” diye valiz ticaretini bitiren markadır. Öncelikle bunun için sektörde saygı duyduğum bir yanı vardır. Bir çoğunuzun bir döneminde iyi/kötü bir alışverişiniz olmuştur muhakkak. Sorun yaşayan var mı desem iyi kötü yorumlar dökülür. Bu aslında şunu gösteriyor. Firma gerçekten çok ciddi bir satış yapmış. Zaten DJI güncel olarak bu işin ana dağıtıcısı olarak belirlediği 4-5 firma arasında Eren Hobi’nin yer alması firmanın satış gücünü gösterir. Tabi uygun fiyat beraberinde teknik servis konusunda bazı sıkıntılar doğurabilir. O eski teknik servis kadrosu şu an bulunmuyor. Fotografiumda da veya diğer satıcılarda da bu durum söz konusu ama yazımızın başında da belirttiğimiz gibi bir malı ucuz almak da bir tercih meselesidir. Ürünler hakkında deneyiminiz varsa zaten fiyat 1. önceliğiniz olması gayet normaldir. Zamanında bizim camiada çok sevdiğimiz  Gürhan Ünses, Abdullah Öztürk gibi güçlü isimler bu markada yetişmişlerdir. Hatta kimse bilmez belki ama Droneturk’ün yıllar öncesinde kuruluş hikayesinde de Eren hobi yardımları vardır. Kısacası eleştiri ne olursa olsun, bu sektörün öncüleri arasında yerini almıştır. Teknik servis konusunda değilde fiyat konusunda alternatifim arasında yer almıştır.

 

Anka Hobi : Camiada Droneturk ile çok fazla ismini duyduğunuz bu marka işe hobicilikten gelen Mehmet Mannasoğlu tarafından işletilir. Aslında Fındıkzade’de büyük Mannasoğlu Diş Deposu şirketi ile halihazırda devam eden bir şirketin bünyesine sırf bu işe gönül vermiş bir işletmeci olarak Anka Hobi markası ile katılım sağlıyor . Benim hep “Senin böyle bir firmaya ihtiyacın yok ki, neden uğraşıyorsun” sorumun gülümseyerek yanıt veren bir işletmecisi vardır. Droneturk gurubunda hemen bir çok yorumda insanların sorularına yapılan cevaplar, bizim eğitimlerimize gelip tecrübelerini paylaşılması ve sürekli bir yardım gayreti, işletme sahibinin bu işi maddiyattan çok severek yapmasından kaynaklı. Zaten yazının başında asıl şirketin amacının bu olmadığını da özellikle belirttim. Şirketin öyle büyük cirolara ulaşma gayesi yok, ucuza satıp bol satalım derdi de yok. Hatta bazı kullanıcılar 100-200-400 TL daha pahalı fiyat veriyor eleştirilerini de hep ilettiği olmuştur bazen bana. Fakat bir çoğu da “ Allah razı olsun, cihaz gelene kadar en azından kendi cihazını çıkardı verdi adam “ “Abi sıfır cihaz, problem çıkınca sen oyalanma al raftaki ürünü işini gör” diye yorumlarına da hep kulak misafiri olmuşumdur. Kısacası ticari kullanıcıların tercih sebebi olmuştur. Çünkü ticari kullanıcı süreklilik ister, çözüm ister. Firmanın teknik servisinde Abdullah Öztürk gibi yine bu işe gönül vermiş bir isim bulunur. 3 Kişi tarafından işletilse de aslında kalabalık bir ekip gibi sosyal medyada aktiftirler. Bir fotografium’u Pazar günü arayıp cihazımda şu hatayı aldım diye soru soramazsınız. Ama Anka Hobi’yi özel kılan şey de bu. Yukardaki neden servise değilde ustana götürüyorsun aracını sorusunun cevabı da bu. Bu cihazlar güncelleme gelir, problem olur, sorun olur filan.
Anka Hobi’ de bir çok firma gibi DJI’den direkt ürün alamıyor fakat teknik servis, bakım ve müşteri hizmetleri konusunda en tercih edilebilirler arasında yer alıyor

 

Karacasulu : Yuneec Distribütörlüğünü almaları ile çok heyecan yaptığım bir işletme. Fakat bu hevesi kursağımda kaldığı bir durum. Çünkü neden bilmiyorum ama böylesine zengin ve güçlü markalar aylık 5bin TL parayı bir kenara ayırıp bir personel çalıştırıp bu sektörde niye aktif olmazlar akıl sır erdiremem. Bir yanda trilyonlarca yapılan yatırımlar, bir yandan da farklı bir satış politikası. Kısacası droneler konusunda sorularınıza tatminkar cevaplar bulamadığınız, BU KONUDA deneyimli personelin bulunmadığı , bir etkinliğin yapılmadığı kısacası “ Abi sen sadece Nikon sat “ diye ağır eleştiri yapmak zorunda kaldığım bir durum söz konusudur. Umarım DJI Ana Satış Ünvanını da alan bu marka bu olumlu eleştirim ile ilerleyen zamanlarda sektörle ilgili aktif çalışmalar yapması konusunda teşvikleri olur ümidindeyim.

Biliyorsunuz amaç üzüm yemek, bağcıyı dövmek değil. Kalkı ki bu markalar çok çok güçlü markalar

 

Diğer Markalar :

Burada satış rakamı çok çok fazla olmasına karşın, hatta eski hobicilerin yakından tanıdığı, şimdi ismini yazmayınca da “ aaa bak nasıl da taraflı yazılmış “ diye eleştirdiği markaları zikretmememin nedeni, bugüne kadar aktif olarak sorulara cevapların verilmeyişi, guruplarda aktif olmayışı, olsalar bile bir facebook gurubunu satış kapısı olarak görmesi , etkinliklerin ( yıllar önceki 80-100 kişi toplanıp bunlar DJI ürünleri bakın arkadaşlar denilerek değil ) yapılmayışı genelde hep şaşırtmıştır beni. Drone kullanıcıları özeldir. İlgi ister, yardım ister.

Bugün guruplarda yazılan sorulara akşama kadar hobi kullanıcıları cevaplayıp, bu işin parasını sektörde aktif olmayan satıcılar kazanıyorsa burada bir yanlışlık olduğunu düşünüyorum

 

 

Bu ülkede onbinlerce cihaz satıldı da Türkçe Kullanma Kılavuzunu yine hobiciler yazdı biliyorsunuz. Kısacası eleştirilerimiz hep daha iyiye gidilmesi yönünde olmalıdır. Bu vesile ile aşağıda sizler de marka belirtmeden Drone alırken en çok neyi tercih edersiniz yorumunu yapmanızı diliyoruz.

 

HAYDİ BU YAZIDAN SONRA KÜÇÜK BİR ANKET YAPALIM.

 

SİZİN TERCİHİNİZ NE OLURDU ?

Cihaz Alırken İlk Önceliğiniz Nedir ?

Sonuçları görüntüle

Yükleniyor ... Yükleniyor ...
BU KONUYU SOSYAL MEDYA HESAPLARINDA PAYLAŞ
ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BİR YORUM YAZ