Bugün 22.06.2018 - Türkiye'nin en büyük Drone bilgi portalına hoşgeldiniz ...

SHGM’den Hobi kullanıcılarına mini sınav

16 Kasım tarihi itibariyle Uçuş izni başvurusu yapmak isteyen kişilerin uçuş risklerini tespit edebilmeleri amacıyla her başvuru öncesinde değerlendirmek zorunda olduğu Risk Değerlendirme Modülü ve Sportif/Amatör Pilot lisans başvurusu yapmak isteyen şahısların cevaplamak zorunda olduğu Sınav Modülü ilgili ekranlarda açıldı.

SHGM konu ile ilgili yaptığı açıklamada
” Sivil havacılık faaliyetlerinde emniyet risklerinin bertaraf edilmesi için tüm tedbirler alınmaya çalışılsa da içinde ”insan” olan bir sistemin tehlikelerden ve operasyonel hatalardan tamamen arındırılması mümkün değildir. Esas olan sistem içerisindeki risklerin kontrol edilmesi ve yönetilmesi suretiyle risk seviyesinin kabul edilebilir (acceptable level of risk) düzeyde tutulmasıdır. Kabul edilebilir seviyedeki risklerin bulunduğu bir sistem “emniyetli” olarak değerlendirilmektedir.

Pilotların planladıkları uçuşların kabul edilebilir emniyet seviyesinde olup olmadığını belirlemek üzere risk analizi yapmaları gerekmektedir.

Bu kapsamda bir risk değerlendirme modülü geliştirilmiş olup pilotların emniyet olaylarını ve emniyet bariyerlerini içeren bazı sorulara cevap vererek planlanan ilgili uçuşa ait riski değerlendirmelerine imkan tanınmıştır.

İlgili uçuşa ait riskin değerlendirilmesi sonucunda, riskin boyutu (kabul edilebilir boyutta risk veya kabul edilemez boyutta risk) ortaya çıkacaktır.

İlgili uçuşa ait riskin boyutu “kabul edilemez” çıkması halinde, sistem tarafından uçuş izin talebi kabul edilmeyecektir.” şeklinde bilgi yayınlamıştır.

 

Aynı açıklamada ayrıca Sportif/amatör amaçlı İHA kullanabilmek için pilotların belirli emniyet kuralları ve mevzuat gereklilikleri hakkında asgari düzeyde bilgi sahibi olması gerekmektedir. Bu kapsamda bir sınav geliştirilmiş olup söz konusu sınav sonucunda %70 başarı elde edilmelidir. Sınav sorularını tamamlamayan ya da sınav sonunda başarısız olan adaylar 24 saat ara ile tekrar sınava başvurabilecekleri duyrulmuştur.

 

 

Sivil Havacılık Genel Müdürlüğünün İHA Talimatnameleri üzerine revizyon çalışmaları günden güne şekil bulmakta biliyorsunuz. Aslında bu revizyon çalışmaları tamamen biz İHA kullanıcılarının yararına. Şöyle ki devlet nezninde tanımsız birşeyin çözümü yasaklama ile yapılmakta. Yani İHA uçuşu ile ilgili belli bir detayda tanım yapılmamışsa, gerekli tanım yapılana kadar mülki amirlikler tarafından geçici çözüm olarak yasaklama yöntemine gidilmektedir.

 

Droneturk olarak bizler de YASAKLAR ÇÖZÜLSÜN diye kırıp dizimizi beklemek yerine , bu tanımların oluşturulması adına somut çözüm öneri ve taleplerini zaman zaman kurumla paylaşmakta ve bunlar yer buldukça daha çok sevinmekteyiz.

 

Çok yakında TİCARİ UÇUŞ İZİNLERİ konusunda yapılacak çözüm önerileri hakkında sizlere bir yazımı paylaşacağım, fakat bu yazımda AMATÖR uçuş izni talep eden kullanıcılara getirilen bu mini sınavı ve amacından sizlere bahsetmek istiyorum.

 

SHGM biliyorsunuz meskun mahale 50m. yaklaşmamak kaydı ile Amatör/Sportif uçuş tanımında notamda yer alacak şekilde uçuş izinlerinizi kabul etmekteydi. Aslında etmekteydi dediğimiz her ne kadar bir çoğumuzun izinleri iptal edilse de , bu gerek mülki amirliklerin il genelinde yapmış olduğu dorne yasakları ve gerekse uçacağınız bölgede ne amaçlı uçuşunuzun olduğu ve gerekli bilgilendirmelere sahipmisiniz bunun analizinin yapılacağı bir sistemin bulunmayışından kurum bu izin konularında çok çekimser kalmaktaydı.

 

Çünkü biliyorsunuz ülkemizde şu an dorne kazaları üzerine büyük bir vaka söz konusu değil. Olsa da elimizde böyle bir veri yok. Aslında yine aynı şeyi söyleyeceğiz ama keşke ilk drone vakamız Havalimanı üzerinde uçmak olmasaydı da konuya bu kadar sert yaklaşılmasaydı.

 

Şu anda olmuyor demek olmayacak anlamına gelmediği ve insansız hava araçlarının sayıları günden güne arttığı için bu tanımların yapılmasını kesinlikle olumlu buluyoruz. Çünkü en kötü sistem, sistemsizlikten iyidir.

 

Gelelim, uçuş izinlerindeki bu mini sınav sistemi nedir, neden gerek görüldüğüne …

Sektörde gerek sosyal medyayı, gerekse çevrenizi incelediğiniz zaman tecrübeli bir iha kullanıcısı iseniz hep bu işi ticari yapan veya konuya hakim kişileri görürsünüz. Çünkü bilgi sahibi olmayan kişi emin olun ne bu siteden haberi vardır, ne de bu yazıdan. Hobi kullanıcısı ise zaten düz olarak “ya şunun şurasından bi yükselip 3-5 kare çekeceğiz, niye bu kadar uğraşayım ” ki diye kurallardan pek de hoşlanmayan bir tepki görürsünüz. Ticari kullanıcılar bu işi meslek edindikleri için gerek çevreye karşı sorumlulukları , gerekse kurallara karşı tutumları şu an en üst seviyede. Hatta SHGM’de bir ihbar bölümü açılsa emin olun sisteme en çok  şikayetleri ticari kullanıcılar girecektir. Çünkü onlar için basit gibi görülen bu mevzuatlar yaklaşık 2 yıldır çok büyük iş kaybı ve maddi zarar olarak karşılarına çıkmakta. Özellikle bu işi meslek edinenlerin tek amacı sistemin bir an önce işlenebilir olması. Bu sebeptendir ki dikkat edilirse diğer sosyal medya platformlarından ziyade Droneturk platformuna destekler daha bir ele tutulur ve profesyonel düzeydedir.

SHGM Ticari Pilot Eğitimleri ile kamuoyunda sistemin oturması açıcından büyük bir adım atmış ve gerçekten de eğitim bahanesi ile bu ticari kullanıclarının birbirleri ile eğitimler vasıtası ile tanışması, birlik olması ve yine birlikte yol alması adına örgütlenmelerini sağlamıştır.

Hatırlarsanız kurum ilk Twitter duyurularında kamuoyunda ciddiyetsiz yaklaşımlar söz konusu idi. Şu an neredeyse her duyuruya insanlar kulak kabartıp konuyu hemen anlama gayreti içerisinde. Bu da kurumun (yavaş ta olsa) kullanıcılara kendini ifade ettiğini düşünüyoruz

Sistemin E-Devletle entegre olması, kimlik bilgilerinin Mernis üzerinden çekilmesi, cezai işlemlerde Vergi Dairelerinde tanımın yapılması , vailliklerin yasakları, emniyetin bilgilendirilmesi ve daha bir çok konuda yol alması kurumun ciddiyetini kullanıcılara aktarmasını sağlamıştır.

Gel gelelim ki ticari kullanıcılar bunlara sahip olsa da işin bir de mağazada görüp, eve getirip kutusunu açıp uçuran bir kesmi var ve bu kişilere gerek örgütlenme, gerekse eğitim olarak bir ulaşım sağlanamamaktaydı.

Bizler her zaman acaba bir uzaktan eğitim sistemi ile tüm hobi kullanıcılarına da zorunlu eğitim gelir mi diye beklerken birden uçuş izinlerindeki mini teste şahit olduk.

Bizce faydalı mı , evet ama çok çok eksik.

Çünkü biliyorsunuz SHGM den ticari kullanıcılar bile izin almamakta. Yani amaç biz sistemde böyle birşey yaptık , bizden sorumluluk çıktı demek mi, gerçekten de tüm hobi kullanıcılarının hobi uçuşlarında sistemi kullanmalarını teşvik etmek mi ?

Ben mesela aklıma şu soruyu getiriyorum

Meskun mahale 50m. yaklaşmıyorsam , neden uçuş izni alayım ki ? Talimatta cihazınız ve kendiniz kayıt ettikten sonra uçabilirsiniz diyor zaten ?

Bu pilot kaydı aşamasında konulan bir durum ise kullanıcıların bu bilgileri alması konusunda uzaktan da olsa bir eğitim daha iyi olmaz mıydı diyorum. Çünkü SHGM içerisinde üst linkte yer alan SSS yani sıkça sorulan soruları bu zamana kadar kaç kişi kontrol etti ? ( Orada öyle bir bölüm mü varmış dediğiniz duydum bile )

İşte ülkemizde bazen link olarak yer verseniz, talimatı da yazsanız kesinlikle öğrencinin dersi derslikte işlemesi gerektiği kanaatindeyiz her zaman . Bu kişilere verdiği değeri ve önemi de gösterecektir aynı zamanda.

Hatta gerekli eğitimler yetkili okullarca verilip, sınav sistemi SHGM tarafından da geliştirilebilir. En azından eğitimler de bir amacına kavuşmuş olacaktır. Şimdi bunu okuyan çoğu kişi icat çıkarmayın başımıza dediğini de duyar gibiyiz. Oysa ne kadar bilinçli kullanıcı kitlesi oluşursa, o kadar da izin sorunları çözüme kavuşacaktır bunu da unutmayınız.

Bugün bir çoğumuzda araç ehliyeti var ve kırmızı ışıkta durulacağı, yerleşim alanında azami hızımızın 50Km/s olacağıvb bilgiler daha ilk okulda işlenmeye başlar bize. Oysa İHA’larla ilgili eğitim anca sağda solda kulağımız kabardığı kadar.

Bir sonraki yazımda hobi kullanıcılarının soru ve cevapları ayrıca sizlerle paylaşacağım. Tabi sınavda kopya vermek olarak algılanmazsa . Bu soru ve cevaplar aslında sizlerin bilmeniz gereken temel soruları. Biz bu cevapları verince SHGM sistemi bir sonraki aşamada eminim ki Random yani her seferde karışık bir şekilde sorular karşınıza getirebilir. Önemli olan sınavda bırakmak değil, bunları öğretmek. Öğrencilik yıllarından hatırlarsınız, kopyaları küçük kağıtlara yazarken aslında bir yandan da onları ezberlemiş olurduk

Şimdilik bu soruların temel bilgilerden ibaret olduğunu duyuralım.

2. Husus ta Risk Analizi

Bu da uçacağınız yerde kazaya sebebiyet verebilecek faktörleri sorular şeklinde sizlere sorarak sistem risk analizi yapmakta. Bu risk analizine göre uçuş izinleriniz olumlu veya olumsuz olarak geri dönmektedir.

Nedir bu sorular ?

İha’nızın eve dönme özelliği varmı , İHA’nızda algıla, sakın sensörü varmı, Uçuşa başlamadan önce bataryanız en az %70 dolulukta mı, Uçuş yapacak İHA’nın bakımları üretici firmanın bakım el kitabına göre mi yapılıyor ( yani kısmen de olsa kullanım kılavuzunu tam okudunuz mu demek istiyor burada ), uçuş yapacağınız bölgede yağmur/rüzgar bekleniyor mu, Uçuş yapılacak bölgedeki insan yoğunluğu nedir ( Kalabalık , Çok Kalabalık ), Uçuş yapılacak alanda daha önce bulunarak uçuş ile ilgili değerlendirme yaptınız mı ( Kalkış, düz uçuş, alçalma vb. ), Uçuş hattı üzerinde ağaç, elektrik hattı dikey yapı vb var mı?, Uçuş yapılması planlanan bölgede doğrudan görsel temasta engelleyecek bina/yapı varmı?, Uçuş yapılacak bölgede çok uzun binalar , elektrik hattı yoğun metal ve manyetik alan var mı? gibi gibi sorular …

Aslında bu soruların amacı yazımın başında da belirttiğimiz gibi zorluk çıkarmak değil, izni ne olur olmaz diye yasaklamak yerine, sizin konuya hakimiyetiniz ve uçuş alanı ile ilgili tanımlara sahip olarak izin sürecinizin olumlu olarak işlenme gayretidir.

Bir sonraki yazımızda 2 Gün içinde Ticari uçuşlarda izin nasıl alınır bunu anlatacağım.

Şimdiden herkese keyifli uçuşlar

Mustafa KAÇAN

 

BU KONUYU SOSYAL MEDYA HESAPLARINDA PAYLAŞ
ZİYARETÇİ YORUMLARI - 1 YORUM
  1. Salih Arsal dedi ki:

    Hocam devamını beklemedeyiz😊

BİR YORUM YAZ